-----------

-----------

Saturday, December 21, 2013

[ReSePi] Kek Coklat Moist Yang Best Sangat


Assalamualaikum 

Malam Minggu, Makan kek coklat sambil tgk MaharajaLawak Mega 2013...fuyooo...marbeles...

Tekstur kek coklat moist kali lain sikit...tapi mmg best...sebenarnye Kalo aku tgk betul2 semua bahan2 yang digunakan sama macam resepi mak aku...boleh tgk kat SINI....cuma cara dia jer yg berbeza...dan setelah aku usha semua resepi2 kek coklat moist yg ada..aku tgk semua blogger2 Sebulat suara bersetuju cara ni adalah yg paling best buat kek coklat moist..so apa tunggu lagi? Jom kita tgk resepi nih...

Resepi Moist Coklat Kek 
sumber: ilhamdapur.blogspot.com
Resipi : Kak Zaiima Teratak Chetam

Bahan-bahan:

1 cawan gula pasir - boleh guna 3/4 cawan gula halus
1 cawan serbuk koko
1 cawan susu cair
1 cawan minyak masak (jika ganti dgn butter cair lagi sedap)
1/2 cawan susu pekat manis
1 1/4 cawan tepung gandum
1 tsp baking powder
1 tsp soda bicarbonate
3 biji telur
1 sudu kecil vanilla - ni maz tambah, resipi asal xletak (aku tambah gak)
1/2 sudu kecil garam - ni maz tambah, resipi asal xletak (aku tambah gak)

Cara

1.Campur koko,gula,susu cair,susu manis dan minyak ke dlm periuk dan masak sebentar atas api kecil sehingga semua larut. Tutup api biarkan adunan suam.

(Nilah cara2 yg aku Cakap tuh...kita masak dulu koko sblm di campur kan dgn bahan2 kering & telur)

2.Tepung, soda biakrbonat dan baking powder di ayak.

3.Telur dipukul kembang dan dicampur dgn campuran koko tadi.Gaul rata dan campur tepung. Gaul sebati dan tuang dalam acuan dan jangan sampai penuh sebab nanti adunan naik. (tuang dlm 1/2 acuan je) Tutup acuan dng aluminium foil agar tidak masuk wap.Kukus selama 1 1/2 jam baru angkat dan sejuk kan. (Aku bakar kaedah steambath selama 1 jam 10 minit dgn suhu 150 C sbb tak de periuk kukus)

Tadaaaaa....yummy!!! Sedap ooo...tekstur dia cantik dan naik tinggi...dan rasa dia sangat moist &  meletop...Selamat Mencuba!!!







No comments :

Post a Comment