-----------

-----------

Tuesday, January 7, 2014

[Resepi] Singgang Ayam - Pantas, Senang & Sedap


Assalamualaikum...

Pagi ni sempat masak nasi goreng buat tapau g opis....tapi nak tau tak...tup tup turun nak start moto...rupanya pakai selipar jepun jer...huhu huhu...nasib baik flipper u..class gak...tapi aku naik atas balik Tukar kasut gak...tak selesa lah plak...(mengada2 le tuh..padahal kat opis kaki ayam kot....sshhh...jangan bgtau org tau..hikhik...)


Selain dari nasi goreng aku bawak gak homemade chocolate muffin yg malam tadi buat...nak bagi ofismate rasa..mana tau sedap leh amik order....hehe...lagi pun mmg perangai aku kot..buat apa2 mesti nak bawak g opis..huhu...tak pe..sikit sama merasa kan...banyak makan lah sampai bam bam bam...ngeh..ngeh..

tgk nih..Abg nizam tolong promote uols...jgn mare!! :)


Dan memandangkan aku bfast muffin..so nasi goreng aku buat lunch jer lah...tak yah susah2 nak beli lunch dah...boleh diet sekali...hehe...(diet lah sngt kan..abis licin nasi goreng satu bekas nih)


Cuaca Tengahari sangat cantu arini kan..tp dah nak balik keje..tetiba mendung seribu bahasa....so balik dari kerja kena hujan..kuyup tak kuyup sgt lah....suam2 kuku...ngeh..ngeh...mula2 igt keluar awal sikit konon nak racing ngan hujan memandangkan awan gelap di sebelah KL & PJ..tapi nampaknye hujan lagi cepat dari aku...tak bleh lawan daaa..dia naik super bike...aku naik ego jer....huhuhu..

Bila hujan2 ni..cuaca sejuk...perut pon lapar..nak makan makanan panas2..tapi sampai Umah dah lambat..kena fikir nak masak apa yg paling pantas, senang & sedap? Dan teringat plak resepi masak Singgang nih...dengar jer dah terliur tau..makan panas2 mmg sedap!! Biasa orang masak Singgang ni guna ikan @ daging..tapi memandangkan kat Umah aku cuma Ada ayam..so bedal jer lah...Ada org kata ni lauk pemalas..yelah semua main lebur je bak kata nak aku.... lauk ni pun lauk feberet masa dalam pantang..tapi dalam pantang mmg tak de cili lah...tapi mmg sedap wooo...dahlah tak moh Cakap lagi..Jom kita tgk resepi yg aku copy & paste dari blog CM gebu nih..

Resepi: Singgang Ayam (boleh gak Tukar ikan, daging @ sotong

BAHAN-BAHAN:

3 potong dada ayam 
4 biji cili hijau (aku pakai cili api -8 Biji)
1 Biji cili Merah (aku tambah)
3 keping asam gelugor (xde, aku pakai Asam jawe adabi jer - 2 sudu)
1 kiub ikan bilis "Maggi" (optional) - x letak
Garam secukup rasa
Air secukupnya
1 biji bawang besar, dihiris halus
4 ulas bawang putih, diketuk
1 inci kunyit hidup tua, diketuk
1/2 inci halia, diketuk
Tomato, dibelah 4 (aku tambah)

CARA MEMBUATNYA :
  1. Ayam disiang, cuci bersih dan toskan. Dalam periuk, satukan bawang besar, bawang putih, halia, cili dan kunyit hidup. Tuang air secukupnya (anggaran 800 ml) dan masak hingga mendidih.
  2. Tambah cili Merah , kiub ikan bilis, asam gelugor dan ayam, kecil kan api dan masak hingga ayam masak. Tambah garam secukup rasa dan juga secubit gula (sesiapa nak guna serbuk perasa pun bolehh..).
  3. Biar mendidih sekejap, rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan segera bersama nasi hangat...
Walaaa...meletops owkey!! Selamat Mencuba!!



No comments :

Post a Comment