-----------

-----------

Tuesday, September 24, 2013

[ReSePi] HoMEmAdE AisKriM PaLinG SeNanG & sEdaP

HomeMade Aiskrim Strawberi & Vanilla

Haloooo...

Okay ni last post sebelom masuk tido...pasni nak kemas baju budak2 utk ke umah bbsitter esok...Lagipun Asmara Luna pun dah abis kan...nak digest kejap ending cite nih sambil menghayati homemade aiskrim yg sedap nih...hehehe

Mesti semua tertanya2 kenapa asal resepi je ada ayat senang, mudah, easy & yg sewaktu dengannyer tu..Kalo korang tak tanya pun aku jawab jer lah...ada aku kisah? hahahaha..Sebenarnye kan sebelum ni aku ada bgtau yg aku ni tak gheti masak..jadik sejak aku berjinak2 & berkecimpung dlm arena masak memasak nih..(ececeh..ayat nak muntak hijau ni)...aku cari lah resepi yg aku boleh buat..kang amik resepi pelik2 bahan pun aku tak kenal..dah nak kena google lagi...hehehehe

Homemade aiskrim ni Sabtu malam punya cite...masa aku post n3 pasal AisKrim & Ovallet ngan pasal Lempeng Cicah Sambal ...cuma AisKrim tu tak nak keras2 dalam peti tu...mmg sewel peti ais aku nih..geram betol...arini check tgk dah keras sikit tp belom sepenuhnyer keras..huh..entah bila homemade aiskrim ni nak keras aku pun tak tau..tp yg penting rasa mmg marvelos..kalo korang tak caya meh tgk bawah ni...resepi homemade aiskrim ni aku dpt dari blog Cik Epal..leh tgk resepi asal kat SINI..

HomeMade AisKrim
Olahan: Pda Jawe in D HouzZe

Bahan2nye

1 tin susu cair

1/2 tin susu pekat (suku pon boleh, ikut manis masing2..)

1 biji telur

1 sudu kecil sen vanilla
1 sudu besar Ovallet (cari yg halal ye)

Perasa
Ikut suka..aku buat perasa coklat

Jom tgk macam mana nak buat...

Ni bahan2 dia ye..Macam tak caya bahan2 yg sikit ni leh buat aiskrim kan???

Okay...masuk je semua bahan tu..pastu kitar putarrrrr....

Putar dalam 15-20 min tau...tgk kakak sampai penat..tukar tangan & sempat mandi lagi..nak buat sangat kan..amik ko.....
haaaa....sampai jadi putih likat..lemak berkrim nih...nampak tak......

Pastu masukkan la perasa apa2 yg korang suka..kalo nak buat byk perasa korang asing2 kan lah yee...

aku saje buat belang2 konon..tp syok sgt smpi penuh satu bekas..nasib baik tak tumpah....

Yg ni konon ada balance sikit..si kakak tak nak tido nak tunggu aiskrim keras..ade ke patut..mmg tak tidolah kalo betul nak tunggu..ni dah 3 hari pun  xkeras2 lagi..huhu..jadik ni konon2 aku nak buat xperimen macam dlm utube tu..buat aiskrim dlm 5 min..tp hampa..xjadik jugak..wakakaka..terpaksa pujuk kakak tido jugak....




Esoknyer kakak nak suh bukak jugak..jadik aku pun bukaklah jugak nak puaskan ati kan...Tgk aku punya bekas..tak ingat..macam real je kan...terbaik....

Ha.....ni akibat penuh sgt jadik melekat kat penutup so aiskrim pun tak cantik..huhuhuhu..


Walaupun dah bgtau tak keras lagi tapi diorg nak gak..so bg jelh rasa..tgk adik..huh xsabo sgt tuh...

Okay...yg ni tadi aku bukak...barulah cantik ye tak..tp xcukup keras sangat..yg penting rasanyer terbaikkkk....lepas ni tak payah beli dah aiskrim..heheheeh

Tgk muka kanak2 ribena 2 org yg happy sgt dpt makan aiskrim akhirnyeee....yeahhhh..




Wahhhh...adik sampai meleleh air liur kesedapan tuh..ekekeke


Muka budak2 yg seronok dpt makan aiskrim...yaabedabedu......



Okay..yg ni 2nd time buat..so licin & gebu sebab putar lama sikit..so kalo nak gebu putar lama2 sikit ye..

Yummy..sedappppppp


Buat lagi..kat kampung..kali ni buat perisa oreo..sedap sampai menjilat sudu!!!



No comments :

Post a Comment