-----------

-----------

Thursday, October 10, 2013

[rEsEPi] AiskriM GoReng SedaP & SeNang (*ΘェΘ*)

Aiskrim Goreng Yang Marvelous

SaLam...

Kegilaan apakah ini?? Buat aiskrim goreng pada tgh malam? actually dah pagi...1.30pagi hari Khamis!! Esok keje ye...apa??? alasan nak MC?? No..no....aku bukan jenis org macam tuh yeh..

Ok...aku tak kisah kalo korang nak cakap aku giler..ye....aku mmg giler...lebih tepat lagi..sebenarnye aku STRESSSSSS.....badan penat, otak penat..hati sakit..tapi mata taknak lelap...kat ofis stress...kat umah stress...jadik sebelum aku meletoppp..baik aku buat sesuatu utk menyejukkan hati aku yg tengah panas nih....so...aku pun bukak peti sejuk ada Homemade Aiskrim yg aku buat utk Kasih mg lepas..(bleh klik SINI utk resepi homemade aiskrim yang sedap & senang nih...).jadik aku pun makanlah aiskrim tu sebanyak2nyer...teringat plak kat kasih yg mintak buat Aiskrim goreng 2, 3 hari lepas..tapi roti plak tak de masa tuh..memandangkan tadi aku dah beli roti..jadik aku pun terus buat aiskrim goreng nih disamping merasmikan acuan roti yg aku beli dekat Daiso MidValley 2 mg lepas yg belom sempat digunakan..hehehe...pegang roti, acuan, aiskrim & camera...muka terus ada senyum...hati yg panas pun dh reda sikit....

Resepi aiskrim goreng ni aku tengok kat blog Hana's Family...senang je pun nak buatnyer..ingat susah sangat..tapi kena buat in advance..esok baru leh goreng...sebab tu aku buat malam ni jadik sok balik keje aku boleh goreng...kurang lagi stress ngan panas ati aku ni kannnn..

Resepi: AisKrim Goreng
Olahan: Pda Jawe In D HouZze

Bahan-bahan:
10 keping roti putih
5 scope aiskrim (apa2 perisa)
Plastik wrap ( untuk balut roti) - aku masuk dalam tupperware tutup ketat2 jer
Minyak

Cara-cara:
Lembabkan roti dengan air ( aku renjis2 je air sikit2)
Skopkan aiskrim ke atas roti.
Tutupkan aiskrim dgn sekeping roti lagi.
Tekan acuan supaya roti terputus (Pastikan roti bercantum supaya aiskrim tidak meleleh keluar).
Balut dengan plastik pembalut dan simpan dalam frezeer selama 3jam atau semalaman
Keluarkan dari tempat pembeku dan goreng dalam minyak yang panas hingga kuning keemasan. Jangan lama, paling kurang 1-2min sahaja tp pastikan minyak sudah betol2 panas


malam ni buat pakai aiskrim strawberi..

Pakai acuan ni senang sikit..tekan kuat2 ye...

ha...kan cantik je tuh...
Actually yg ni aku dah buat lama..tapi ta pakai acuan...tekan2 sendiri jer...
Ni lepas di potong...tapi ni aku pakai aiskrim coklat / vanilla
Nilah acuan yg aku dapat kat daiso..Happy!!!

Haaa.....ni yg aku buat pakai acuan kat atas tuh..cantik molek kan...



Seronok betul kakak makan...

No comments :

Post a Comment