-----------

-----------

Sunday, December 1, 2013

[ReSepI] CiNnAmOn PuLL ApaRt bReAd (CPAB)


Assalamualaikum....

Arini happy sangat!! Menulis post ni sambil makan Cinnamon Pull Apart Bread dgn air teh...yummy!!! What i can say is WOW!! wonderful, owesome, walllaaa...Sebenarnyer ini adalah resepi roti yg pertama aku rasa nak buat sesangat walaupun au bukan pencinta cinnamon...tak pernah makan & terfikir nak makan apa2 makanan perisa kayu manis nih...tapi kejadian roti ni yg membuatkan aku teringin sngat nak rasa & try buat...tapi asyik tertangguh dek kerana kemalasan diri yang berleluasa...lalu dgn perasaan membuak2 aku gagah jugak buat malam tadi....tuh yg sekarang baru jadik roti nih....Finally.... Rasa roti ni tak seperti yg aku bayangkan...tak de rasa kayu manis tuh pown..tapi yg penting roti ni sangatlah lembut...i loike!! Meh...jgn tunggu lama2 jom usha resepi nih..

Resepi: Cinnamon Pull Apart Bread
Sumber: Joy The Baker, Hana Memories, Kak Shidah

Bahan-bahan
Untuk Doh
2 3/4 cwn campur 2 sb tepung 
1/4 cwn gula kasar
2 1/4 sk yis (aku terletak semua 1peket = 11g tuh..malas nak sukat.. plak tu takut nti simpan yis tu xelok plak)
1/2 sk garam
4 sb butter
1/3 cwn susu penuh krim@susu segar
1/4 cwn air
2 biji telur (size A)
1 sk vanilla extract
Untuk Filling
1 cwn gula kasar@gula perang
2 sk serbuk kayu manis (cinnamon)
1/2 sk serbuk buah pala (nutmeg) - tak letak
4 sb butter - dicairkan sehingga menjadi brown

Cara-cara
Dalam mangkuk yang besar, campurkan 2 cwn tepung, gula, yeast, dan garam. Ketepikan
Pukul telur, ketepikan
Dalam kuali kecil, campurkan susu dan mentega, panaskan sehingga mentega cair. Ketepikan dan masukkan air dan vanilla extract. Biarkan seketika sehingga mixture menjadi suam2 kuku.
Tuangkan mixture susu dan mentega tadi kedalam bahan kering, kacau dengan senduk. Masukkan telur dan kacau lagi.
Tambah 3/4 cwn tepung, dan uli sehingga sebati. Doh ini mmg melekit sedikit. Masukkan dough kedalam mangkuk besar yang telah di gris dengan butter/minyak. Tutup dengan kain atau cling wrap, biarkan sehingga dough naik 2 kali ganda.

note : dough yang dah naik, boleh disimpan di dalam peti semalaman, dan diguna keesokan hari. >> boleh gak terus guna doh utk buat roti tadi. aku sbb buat mlm tadi..jadik aku simpan dlm fridge, pg2 ni baru aku sambung buat...

Sementara menunggu dough naik, campurkan gula, serbuk kayu manis dan serbuk buah pala di dalam mangkuk.

*utk kaedah membentuk roti ni boleh tgk kat bawah @ boleh gak rujuk/klik pada link Joy OF Baker atau Shidah. 

Uli & ratakan...aku tak de tempat menguli, atas dulang pon okay..hehe

Pastu griskan dgn butter yg dah dicairkan tadi

Tabur campuran gula & cinnamon tadi

Potong2 pastu letak bertingkek2 mcm nih..hehehe..

pastu potong lagi.....lupa nak amik gambar..nasib baik ada gambar  lebihan roti nih..


Pastu susun dalam loyang...sebenarnye roti ni dah tembam sangat..jadik dia tak muat dlm loyang ni..patutnye dia separuh jer..pastu korang tunggu jap..baru dia kembang jadik mcm nih..tapi aku punya tak payah tunggu..dah kembang semangkuk...hehehe

Bila dough dah naik 2 kali ganda, bolehla dimasukkan kedalam oven yang telah dipanaskan (175c). Bakar sehingga masak (20min atau lebih bergantung dgn oven masing2), jika atas roti sudah kelihatan perang boleh tutupkan dgn alumunium foil dan tunggu sehingga keseluruhan roti masak>>boleh gak matikan api atas jika bhgn atas mmg dah cantik sgt perangnyer, utk minit seterusnyer guna api bwh sehingga masak...aku turunkan tray tu ke bawah sikit..biar roti nih tak kena abis atas sangat..oven aku tuh pelik sikit..kalo tiba2 aku pakai api bawah jer..confirm hanguss...hehee..and tadaaaaa...dah siap...jemput makan!!


Fresh from oven..yummy!!!

sampai terkeluar2 dari loyang dah..hehehe

Cantiknye kejadian roti nih...Banggo den...hikhikhi


Macam hensem jer..macam macho jer...kikiki


Okay ni dapat satu lagi roti...sebenarnye ni lebihan tadi..1/3 dari roti yg 1st aku buat..tapi sbb dia tunggu roti tu masak dlm oven, so dia pun jadik kembang macam nih...kikikiki

Aku pun tak tau mcm mana aku dapat lebihan roti nih..aku rasa sebab yis tu aku guna semua kot..plak tuh doh tu melekit aku letak tepung lagi..sampailah dia tak melekit sangat..kalo korang nak ikut stail aku pown boleh..dapat 2 buku roti... hehehe :)

Haaaa...ni lah 2nd roti tadi fresh from oven.....pown kembang semangkuk..hehehe

Makan panas2 lagi sodap....



walaupun sejuk..tetap lembut!!!

Yang extra nih..bawak g umah mak mentua aku..hehehe

Korang...tunggu apa lagi..g beli bahan2 cepat..pastu tunjuk aku sikit korng punya Cinnamon Pull Apart Bread nih....Selamat Mencuba!! 


Nak tgk kat video meh click sini..aku pun tgk kat video dulu...baru try buat..hehehehe



No comments :

Post a Comment