-----------

-----------

Monday, March 3, 2014

[Resepi] Sticky Caramel Chicken Wings Yg Cepat & Senang

Assalamuaikum

Arini aku nak share resepi yg sangat2 senang dan cepat...ptg tadi aku g mydin belanja barang dapur...tetiba terasa plak nak buat chicken wing bila nmpk kepak ayam besar2 kat mydin... Boleh gak buat dinner malam ni...balik dari Mydin dah penat mmg Malas nak masak...jadik masak yg cepat2 jer..

Bila aku google2 resepi2 kat internet, aku jumpa resepi yg senang & cepat ni...sebenarnya chicken wings ni Ada 2 version...satu version yg ni & satu lagi yg kena perap dulu baru bakar...memandangkan aku nak cepat..so aku decide buat resepi yg ni..Kalo nak perap bila nak makan pulak kan? Meh sini kita usha resepi ni yg aku amik dari blog Yati Memories...


Resepi: Sticky Caramel Chicken Wings
Olahan: Pdajawe Dot Com

Bahan-bahan ( 12 keping )
6 keping kepak ayam (belah dua jadi 12)
2 sudu besar minyak masak
3 ulas bawang putih - Tumbuk
1 sudu besar halia - Tumbuk
1 sudu kecil serbuk lada hitam 
1 sudu besar sos ikan / sos tiram
1 sudu besar kicap 
1 sudu besar sos cili (aku letak 2 sudu sebab nak bag pedas sikit)
4 sudu madu

Cara-cara
Panaskan minyak dalam kuali. Masukkan bawang putih, halia dan chicken wings, kacau dan goreng selama 5 minit.
Masukkan semua sos dan madu, kacau sekejap, kemudian tutup kuali. Kacau sekali-sekala selama 15 minit atau sehingga semua wings masak dan browned (bersalut dengan sos).

*Aku tadi lepas aku masukkan sos & madu. Aku kacau dalam 5 minit jer bagi sebati dalam kuali. Lepas tu aku masak pakai oven..susun kepak ayam di dlm dulang pembakar yg dialas aluminium foil...bakar dalam oven suhu 170C lebih kurang 10min pastu terbalik kan chicken wings masak lagi selama 15min sampai ayam masak & bersalut dgn sos. Kalo ikut cara aku ni..lambat sikit la masak..saje gatal nak try pakai oven..Kalo nak cepat korang masak jer dalam kuali tuh :P

NOTA : Bila dah masuk madu, sos akan berbuih. Jangan takut bila tengok sos macam hangit towards the end. Bila sos dah agak kering dan bersalut pada wings ia akan jadi sticky dan caramelized macam barbecue chicken. Sedap sangat!

Selamat Mencuba!










No comments :

Post a Comment