-----------

-----------

Sunday, September 22, 2013

[ReSePi] cHeEsE CaKe PaLinG sEnaNg Di aBad iNi ❤❤


Salam,

Sambung lagi...masih lagi throwback last week punya citer...pasal bufday en husben lah...(15.09.2013)...memandangkan dah masak Nasi Ayam Simple & Sedap dan katapun bufday kan..mestilah ada keknyer..mula igt nak beli jer..tp setelah menelek2 resepi2 nampaklah resepi Cheese Cake yang senang nih...yelah..lagipun en husben mmg febret cheese cake nih..jadik belilah bahan2 sekali masa beli bahan nak buat nasi ayam tuh... time kasih pada cik Namee utk resepi yg sgt senang nih...mohon share ye..

Apa lagi..jom usha betul ke senang sangat nak membuatnyer...(huh..ayat tak bleh blaaa..)

Resepi Cheese Cake Paling Senang
Olahan: Pda Jawe in D Houzze

Bahan2nye
1) Buttercup (mentega) 
2) Biskut digestive / marie / hupseng 4 segi (aku pakai marie)
3) 2 Philadelphia cheese (aku pakai tatura cheese)
4) Susu pekat manis (any brand)
5) Sebiji telur 
6) Strawberry (utk hiasan)
7) Yogurt strawbery (ni aku tambah sbb kasih nak rasa strawbery)

Gambar2 ni aku amik dari google sbb aritu xamik gambo :)
Cara2nye

1st layer (Base Layer)
Masukkan biskut dalam bekas utk lenyek2 sampai hancur. Kalo nak blend pon bleh tapi takut terlalu hancur..yang aku ni si kakak ngan adik yg lenyek2 ngan sudu..(tu yg ada hancur ada tak..lantaklah nak....tak bg tolong kang nangis)

Lepas tu masukkan semua biskut hancur dlm loyang & gaulkan dgn mentega..kuantiti mentega ikut suka asalkan semua biskut kena mentega...aku guna separuh mentega . pastu gaulkan & ratakan semua biskut yg dah sebati dengan buter dan tekan2 supaya mampat kat loyang tu..

okay 1st layer dah siap..aku masukkan dalam peti ais sementara nak buat 2nd layer plak

2nd Layer
Masukkan semua bahan tadi (2 cheese, 3/4 tin susu & sebiji telur). 
kacau sampai gebu & sebati (aku guna hand whisk jer) 
Dah siap tu masukkan atas 1st layer yg dah buat tadi.

Dah siap...ReADY utk dibakar...Suhu 180 degree & bakar selama 30-45 min. Kalo cucuk ngan fork & masih lembik kena sambung bakar lagi. Check sampai dah pejal..dah masaklah tuh..tunggu sejuk sikit then masuk dlm peti ais..Bila dah sejuk & keras..leh lah makan...Nyummy..sedapnyeer..

X Percaya? Haaaa..meh tgk sini hasilnyer....Tq Cik Namee utk resepi yg best nih... :) 

Haaa....cantikkan? deco by kakak & base tu biasalah hasil kerja kakak & adik :)

Pose dulu tuunggu baba balik..

Dan masanyer pun tiba....heppie Bday baba!!! 

No comments :

Post a Comment