-----------

-----------

Saturday, October 19, 2013

[ReSePi] rEd vELVet CaKe Yg SeDap & SgT SeNanG (RVC)

Salam & selamat Hujung Minggu...

Sape pernah makan Red Velvet Cake ni?? Aku tgk ramai org dok post kat FB..rupa mmg menarik tapi aku tak pernah beli..apatah rasa!! Sampai tekak aku yg mengada2 ni "teringin" nak makan...jadik aku pon blogwalking lah resepi Red Velvet Cake nih...sampailah aku jumpa resepi kat blog Cik Hana's Family yang aku rasa paling senang sekali...dan akhirnye aku pon nekad nak buat Red Velvet Cake yg sedap & senang ni awal bulan aritu sempena Hari Lahir Ibu aku yg Ke-60 (05.10.13)...Surprise lah konon2..hikhik..Yelah biasa asyik mak je yg buat kek utk aku..kali ni biar aku plak yg buat...dgn semangat yg membara2 aku pon gi cari barang2 dan akhirnye terjadilah kejadian Red Velvet Cake yg sangat sedap dan senang nih... Ya Allah..sedaap rupanya benda alah ni kan...sampai tak cukup kitorg nak makan satu family...dgn rasa cheesenyer..di makan ketika sejuk..pehhh..mmg puas hati...Kalo korang nak cuba meh tgk resepi dia yg aku copy & paste dari blog Hana's family nih...




RESEPI KEK RED VELVET MOIST
Resepi olahan oleh : hanamemories.blogspot.com

Bahan-bahan
*2 cawan tepung kek/superfine
*2 sudu besar serbuk koko
*1 sudu kecil baking powder
*1 sudu kecil soda bicarbonat
*1 sudu kecil garam
1 cawan buttermilk - resepi di bawah
1 cawan gula halus
1 sudu besar pewarna merah
1 cawan minyak masak
1/2 cawan air panas -  aku ikut hana tambah 2 sudu besar lagi
2 biji telur A
esen vanila

Topping
250g cream cheese @ satu ketul
1/2 cawan whipping cream
1/2 cawan gula - aku ikut hana letak 1/4cwn+1sb jer
1 sudu besar jus perahan lemon

Cara-cara
Sediakan buttermilk - Campurkan 1 cawan  susu segar/susu cair dengan 1 sudu besar cuka apple cider atau cuka putih. Biarkan sebentar lebih kurang 10minit. Boleh juga guna yogurt sukatannya ialah 3/4cawan yogurt plain/original + 1/4 susu segar.(aku guna 3/4cawan yogurt plain/original + 1/4 susu segar)

Satukan bahan yang bertanda * ke dalam mangkuk. Ketepikan.

Mangkuk lain, satukan gula, minyak dan juga telur. Pukul hingga kembang. Masukkan buttermilk, pewarna merah dan esen vanila. Pukul lagi. Masukkan bahan yang telah diayak tadi sedikit demi sedikit sambil putar perlahan hingga semua sebati. Akhir sekali masukkan air panas dan gaul sebati.

Lengserkan loyang dengan butter dan tepung, tuang adunan dan bakar 45minit. Kek ini boleh juga dikukus. 
Sementara menunggu kek masak, sediakan topping. Putar semua bahan sehingga sebati kemudian sapu pada kek. 

Sejukkan dahulu baru potong dan hidang.

Meh tgk kejadian Red Velvet Cake aku..Tapi aku punya loyang besar sikit so kek aku jadik rendah..kalo korang pakai adunan  ni aku sarankan pakai loyang kecik sikit @ kalo nak pakai loyang besar korang kena buat dua adunan @ 2 kek..so kek korang akan nampak tinggi dah cantik sbb kita akan buat layer utk kek nih...Gambo kurang memuaskan sbb pakai Camera henpon jer..kawan baik DSLR kat KL...







Inilah Ibu Kesayangan Kami
Aku, adik aku, mak, akak ipar aku, anak buah aku ngan adik...
Nilah adik beradik aku..5 orang (adik aku, abg ngah, mak, yuz, abg long, aku)

Kalo nak tgk gambar2 hapenning kitorang leh tgk kat Facebook aku kat SINI. Kek ni aku mesti buat lagi..rasa tak cukup je arituh..

So, korang tungu apa lagi..trylah Resepi Red Velvet Cake yg Paling Sedap & Senang nih..Selamat Mencuba!!


No comments :

Post a Comment