-----------

-----------

Sunday, December 15, 2013

[ReSePi] Sup Ayam Special & Bergedil Ayam


Assalamualaikum semua...

Nak share Resepi Sup Ayam Special yang best ni...Aku Kalo buat sup mmg fail..mesti tak sedap..budak2 plak mmg suka sup nih...jadik jenuhlah gak nak mencari resepi yang sedap nih...dah try macam2 resepi sama gak..xsedap bila jadik kat tangan aku...aku tgk mak aku tu main hiris Ngan campak2 jer tapi sedap ...Cuba aku campak2 gamaknyer mmg tercampaklah sup tu kat tong sampah kang...hehehe

Sebenarnye resepi ni aku dah pernah buat sekali..ntah apa yg kurang rasanya pun tak umpphh...tapi arini aku try lagi memandang kan komen & feedback semua bgtau sup ni mmg special & sedap..jadik ya aku try lagi arini...(serius korang tgk kat MyResepi mmg banyak laporan maskan Cakap sedap woooo) alhamdulillah akhirnyer arini punya percubaaan menjadi...yeahhhh...okay meh aku kongsi resepi Ngan korang...

Resepi Sup ayam Special
Sumber: Tulip77 (MyResepi) / http://www.myresipi.com/top/detail/2730

Bahan-bahan ( 8org )
1 ekor ayam potong 16 (aku buat separuh jer. Yelah mkn 4org jer)
1 labu bwg merah
2 ulas bwg putih
1 inci halia
sebatang kulit kayu manis
4 kuntum bunga cengkih
2 kuntum bunga lawang
3 iji buah pelaga
2 bj kentang
1 btg lobak
1 mangkuk air panas br masak
lada sulah, garam, ajinomoto dan stok ayam
daun sup, daun bawang & bawang goreng

Cara-cara
Rempah2 direndam dalam air panas menggelegak,biarkan hingga air tersebut suam & toskan rempah2 tersebut. Air rendaman turut disimpan.
Bwg merah & bwg putih dikisar halus. Halia ditumbuk sedikit jgn sampai lumat. Lobak dipotong bulat2 anggaran 1.5cm & kentang dipotong 6
Panaskan minyak dan tumis bawang hingga naik bau. Kemudian masukkan halia & rempah2 yang telah direndam. Tumis sebentar.
Masukkan ayam dan gaulkan supaya bercampur dengan rempah yg ditumis. Biarkan selama 10minit
Masukkan air rendaman rempah tadi beserta 1 mangkuk air lagi. Jika mahukan kuah sup lebih boleh tambah lagi semangkuk air.
Biar sup menggelegak,masukkan kentang dan lobak. Bila ayam dah empuk masukkan stok ayam, garam, aji & lada sulah. Adjust mengikut selera anda
Dah siap tutup api. Masukkan daun bawang,daun sup & bawang goreng, tutup rapat periuk selama 20minit supaya baunya meresap ke dalam sup. Sedia untuk dihidang

Walaaaaaa....sedap woooo...en suami & anak2 pun Cakap sedap..kakak menghirup sup berhenti...happy sesangat !!


Haaa...ni plak nak share resepi Begedil Ayam yang sedap nih..resepi aku dapat dari anak buah aku yg dok kat JB tuh..mmg sedap...masa mula2 mkn masa tu kat BP ank buah aku buat mee sup kat umah atok dia aka makcik aku lah...makan tak benti..terus aku mintak resepi...sedap sampai nak golek2 tau...meh usha resepi yok...

Resepi BERGEDIL AYAM
Sumber: Nyz

bahan2:  
kentang, bwg grg, daun bawang, daging @ ayam yg dah direbus (aku ambik je isi ayam yg dalam kuah sup tu), telur utk salut & garam secukup rasa

Cara2
Goreng kentang sampai empuk.. lenyekkan.. gaul dgn semua bahan di atas kecuali telur.. kepal2kan.. pastu salut telur.. then grg.. siap!



Selamat Mencuba!!!

No comments :

Post a Comment