-----------

-----------

Saturday, November 16, 2013

[ReSePi] PaVLoVa oH PaVLoVa


Salam Semua..

Dah lama tak update blog..rindu rasanye...almaklumlah P1 quota usage bulan nih cepat abis...ni baru topup baru dapat update..mana taknyer..rumah ni semua dok layan youtube jer..baru 2 mg quota pun dah abis..kalo korang nak tau..anak2 aku mmg suka buka youtube..tgk upinipin lah...pada zaman dahulu, ice cream..macam2...kalah mama ngan baba...huhuhu

Oklah..nak citer pasal pavlova nih..sebenarnye aku mmg dah lama nak rasa Pavlova....tapi malas beli..konon nak buat sebab jumpa resepi macam senang jer...macam best jer..hikhik....So, aku pon beli bahan2 kat Mydin..ingat nak buat ari minggu nanti..tup tup en husben ada keje kat johor..dia bawak budak2 sekali..tinggal aku sorang2 kat umah nih..ari jumaat aku balik johor naik bas..aku bawak semua bahan2 nak buat pavlova ni sekali...xcited lah kunun..ececehh..

Oh..lupa nk bgtau..ni citer awal bulan aritu tau..masa cuti Awal Muharram..kebetulan..so aku amik cuti isnin dapat cuti panjang sikit kat kampung..dan kebetulan plak 04.11.13 birthday kasih yg ke-6 tahun..so tu yg makin xcited nak buat Pavlova nih..Resepi aku dapat dari blog Cik Epal ngan Fatin Liyana yang femes tuh...Mohon share ye...

RESEPI PAVLOVA

BAHAN - BAHAN :

Meringue
4 Putih Telur
175g Caster Sugar
1 sudu kecil cuka masakan
1 sudu kecil tepung jagung

Hiasan
Whip cream 250g
Strawberry / Blueberry / Kiwi ( Anything sour )

CARA-CARA :
Oven
1. Pre-heat oven pada suhu 170 darjah celcius

Meringue
1. Dengan menggunakan mixer, pukul 4 putih telur sehingga berbuih (foamy)
2. Masukkan castor sugar sedikit demi sedikit, dan increase the speed.
3. Semasa masukkan caster sugar, masukkan sekali cuka masakan dan tepung jagung.
4. Pukul sehingga menjadi berkilat dan *bertanduk
Haa...nilah sampai bertanduk..siyes aku terbalikkan dia tak jatuh pun...hehehe   


* Bertanduk : Apabila kita terbalikkan meringue, ia tidak jatuh daripada bekas mixer










5. Place the baking paper on top of a baking tray (Use only baking paper, do not use any container or mould)
6. Spread the meringue in a circle shape.
7. Bakar selama 30 hingga 40 minit.
8. Apabila sudah masak, bukak pintu oven sedikit dan biarkan ia dalam oven seketika.
Buat tinggi2 tau..tak payah ratakan..nti tak cantik...
Hiasan
1. Dengan menggunakan mixer, pukul whip cream
2. Hias dengan strawberry atau apa-apa buah yang masam.






Jom jenguk Pavlova aku...Kalo korang nak tau aku buat 2x..tapi dua2 tak memuaskan hati...so..aku mesti akan buat utk ke-3 kali...kepada sesapa yg teror buat whipping cream tuh..tolonglah ajarin aku yaaa.....1st time buat, whipping cream aku taknak kembang & kental...then pavlova taknak naik tinggi..flat jer....2nd time aku punya pavlova naik cantik dan aku pakai readymade whipping cream sbb takut tak jadik lagi.....tp whipping cream tu lama2 cair la plak....huhuhu...


1st Pavlova...whipping cream yg tak menjadi..tapi kejadian yg boleh tahan cantiklah..hehe
Nampak tak pavlova ku yg rata je tuh...terhangit sebelah plak tu kat bawah...kakak & adik posing sejukkan ati mama tuh...

2nd Time buat...pavlova jadik tinggi & cantik...tp...

Whipping cream tak cantik...dia cair then buah2 semua turun..taknak dok diam2 kat cream tuh...

Setelah di ejas-ejas...letak jelah macam2 mana ponn....buruknye pavlovaku....uwaaaaa
Tapi walaumacam manapun..Pavlova nih mmg terbaiklah...rasanye macam marshmallow..ranggup diluar lembut didalam...tapi mmg manis..sapa2 yg ada kencing manis baik jangan makan yer..hehehe...tapi bila mix dngan buah2 yg masam rasanya jadik serasi...Kepada sesapa yg belum mencuba...Korang kena cuba dulu baru tau sedap ke tak...patutlah kat kedai tu jual mahal2 kan...Ala...kalo sayang duit..buat je sendiri..senang pun senang..yg penting air tangan sendiri...leh makan ramai2...Selamat Mencuba!

Psssttt...tolong2...sapa2 tau cara2 nak buat whipping cream tuh..tolonglah bagitau aku yer...peace :)

No comments :

Post a Comment